onsdag 1 februari 2017

Kärlek, klet och kladd

Idag tänkte jag visa er en väldigt rolig transfer teknik som går att använda när du skapar en mixed media tavla. Det enda du egentligen behöver är akrylfärg och en utskrift av ett foto på ett vanligt vitt kopieringspapper.

Jag har använt en canvas-tavla som bas. På den har jag kluttat ut färg från röd, blå och svart akrylfärg. Sedan har jag tagit en  brayer att smeta ut färgen med. Man får jobba lite i omgångar för att inte allt ska blanda ihop sig till en färg, men känner man sig osäker så kan man ju lika gärna jobba med pensel.


När jag är nöjd tar jag mitt foto och placerar bilden på önskat ställe, med trycket nedåt mot färgen och ser till att den ligger tätt emot färgen utan luftbubblor. (Försök att inte få så mkt av akrylfärgen på baksidan av pappret som jag fick. Använde brayern för att platta till och fick upp för mycket färg på motivet då. Bättre är nog att bara stryka med fingret över motivet så blir det lättare i nästa steg.)
När färgen torkat (den här akrylfärgen torkar rätt fort och jag använde värmepistolen lite försiktigt för att skynda på det ytterligare), ta en liten skål med vatten bredvid dig, blöt fingret och börja försiktigt med cirkelrörelser blöta upp pappret på utskriften. Jobba dig fram successivt tills motivet framträder och allt vitt från pappret är borta och bara trycket är kvar i färgen. 
Så här såg mitt ut då (fast jag har blurrat maken efteråt då han inte ville synas på bloggen).
I det här läget kladdade jag på lite mer färg där jag tyckte det behövdes. Jag ville få det blå att framträda mer. Dessutom provade jag att spruta i lite blå färg i en sprayflaska och ha i lite vatten så har du plötsligt ett akrylspray i rätt nyans. 

I ena hörnet ville jag använda en mask tillsammans med strukturpasta. Det är buslätt. Lägg bara masken där du vill ha mönstret, håll den still och använd en spatel eller hård bred pensel för att breda ut pastan över området. Lyft försiktigt bort masken sedan och låt den torka. 
Vill du färga in med glitter ska du strö över det innan det torkat. Jag har använt både glitter och duttat på akrylfärg på hjärtmönstret när pastan torkat.
Där var min färgbas klar. Nu var det dags att börja jobba med dekoration. Jag har använd dies och papper, Peel-offs, och spets som jag färgat in i röd akrylfärg (vingarna till hjärtat). Det korrugerade svarta och röda pappret  adderar till strukturen på tavlan. Älskar att jobba med det. Jag har ramat in dels genom linjaldiesen och den ovala kring själva fotot. De tillhör samma set med dies.
I det sista steget har jag använt metaldekorationer, blommor och band men oxå skrivit för hand på svart papper citatet: "Love is patient, Love is kind" som jag tyckte passade med resten av motivet.
Här följer några detaljbilder:
Tavlan är en hyllning till maken inför alla hjärtans dag. I år har vi varit tillsammans i 20 (!!!) år.

Hoppas ni inspirerats lite att prova på mixed media. Det är verkligen roligt och inte så svårt som man kanske först tror.

Materiallista:
Akrylfärg på tub http://instila.se/mixed-media/mixed-media-paint-14-farger/
Korrugerat papper http://instila.se/papper/ovriga-papper/corrugated-paper-6x6tum-12p/
Peel-off bokstäver: 
http://instila.se/brollop-och-romantik/peel-off-alfabet-med-stora-bokstaver-8-mm/












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar